Lär känna orienteringstalangen Elin Nilsson

0
392
Elin Nilsson

Nätverket Österlen är företagsnätverket med nära 100 företagare som bland annat sponsrar unga idrottstalanger från sydöstra Skåne. Vi ställde åtta frågor till Team Nätverkets nuvarande åtta stipendiater om hur det går med idrottssatsningen just nu. Vi undrade bland annat hur de motiverar sig själva att fortsätta träna, hur träningen har förändrats och om det är någon annan sport som de ägnar sig åt också, eller istället. Först ut av de åtta ungdomarna att lära känna är orienteringstalangen Elin Nilsson.

Namn: Elin Nilsson
Född: 2002
Födelseort: Ystad
Bor: Eljaröd och Olofström
Sport: Orientering
Klubb: Andrarums IF
Stipendiat sedan: 2019

Meriter:
Junior Cup-segrare i Skåne i klassen D18
11:a på Medel-SM
15:e på Natt-SM 2019
DM-vinst i Långdistans och Ultralång 2019
Andra plats på Natt-DM
Tredje plats på Sprint-DM
Vinster och pallplatser på nationella tävlingar

I juli 2018 utsågs Elin Nilsson till Månadens talang i Ystad Allehanda. Året därefter blev hon medlem i Team Nätverket. Där får hon ett stöd som hon gärna uttrycker sin tacksamhet för.

Elin säger: ”Jag är väldigt tacksam över att få chansen att vara med i Team Nätverket. Det betyder väldigt mycket, då det på många sätt kan hjälpa mig. Till exempelvis kan jag få massa ny utrustning, som träningskläder eller nya orienteringsskor. Genom det ekonomiska stödet från Nätverket får jag även större möjligheter att åka på träningsläger och större tävlingar.”


Åtta frågor till Elin om idrotten under coronakrisen

1. Vad är det som är det bästa med just din sport?
Det bästa med orienteringen är att det är en sport man måste göra flera olika sorters moment samtidigt. Man måste läsa kartan och välja vilket vägval som är bäst att ta, samtidigt som man måste hålla tempot uppe och springa. På det sättet kan orientering verka ganska stressigt, för man måste göra snabba och smarta beslut för att man ska ha en chans att få en bra placering. Det är dock det som gör att jag älskar att orientera, för det är sällan man har tråkigt när man tävlar, för man har inte tid för det eftersom man alltid måste vara fokuserad.

2. Vad är det som motiverar dig till att träna så hårt som du gör?
Till största del är det min ambition för att utvecklas och bli bättre som får mig att träna så pass mycket jag gör just nu, men sen gillar jag även att vara aktiv och träna mycket för jag mår väldigt bra av det.

3. Vad fokuserar du på i din träning just nu?
Just nu ligger fokus på att bibehålla min träningsmängd och att fortsätta med min grundträning ett bra tag till. Jag kör mycket löpning nu och jag har förhoppningar om att förbättra min kondition fram tills tävlingarna får starta igen.

4. Har du förändrat något i din träning den senaste tiden?
Sedan jag började med min distansundervisning har min distanslöpning ökat och den alternativa träningen har minskat, eftersom jag inte har samma möjligheter till det som jag hade i Olofström. Innan brukade jag t. ex. köra ett skivstångspass i veckan, vilket är svårt att göra hemma. Annars försöker jag ha ett liknande träningsschema som jag har haft innan.

5. Är du intresserad av någon annan sport och i så fall vilken?
Jag är inte särskilt intresserad av att andra sporter, men jag gillar att kolla på skidskytte och slalom emellanåt, speciellt stafetter i skidskytte. Själv brukade jag köra parkour och gymnastik på fritiden innan, men slutade helt med det när jag började gymnasiet för att kunna fokusera på orienteringen.

6. Har du tävlat något under våren och i så fall hur har det gått?
Jag hann bara springa tre tävlingar i slutet på februari, alla under samma helg. De tävlingarna gick hyfsat skulle jag säga. Jag tog det lugnt på fredagens nattorientering för att kunna fokusera på tävlingarna under helgen. Det blev inga fantastiska placeringar under den helgen, men det var förväntat. Det var ingen terräng som passade mig jättebra, plus jag var fortfarande mitt uppe i min grundträning och inte i toppform, för jag hade tänkt formtoppa mig till JVM-testerna som skulle ha gått nu i maj, men de är nu inställda. Annars blev det inga fler tävlingar, men det blev två träningsläger, ett i Jämjö och ett på Bornholm.

7. Hur kan en träningsvecka se ut för dig?
På måndag är det ett lugnt kort distanspass i ungefär 1 timme och ett styrkepass efter det. På tisdag blir det ett intervallpass på morgonen och sedan orienteringsträning på kvällen. På onsdag är det styrka på morgonen och sedan ett distanspass på eftermiddagen. På torsdag är det orienteringsträning. På fredagar brukar jag ta en vilodag. På lördag blir det distans och på söndag kör jag ett till träningspass. Totalt sett borde det bli mellan 8-10 timmars aktiv träning och 60-75 km löpning under en vecka.
Måndag: Kort distanspass 1 timme + Styrkepass 30-45 minuter under eftermiddagen.
Tisdag: Intervaller eller löpning på morgonen i 1 timme. Orienteringsträning på kvällen.
Onsdag: Styrkepass på morgonen. Distanspass på eftermiddagen 80-120 minuter.
Torsdag: Orienteringsträning på kvällen.
Fredag: Vila.
Lördag: Distans 80-120 minuter.
Söndag: Orienteringsträning.

8. Vårens höjdpunkt, vad ser du mest fram emot just nu och varför just detta?
Just nu ser jag mest fram emot att får börja tävla igen, för jag älskar verkligen resa till nya platser och tävla. På en närmare sikt längtar jag mest tills sommaren börjar och jag kan få lite mer frihet om när jag ska träna, för just nu måste jag lägga mina träningspass så att de inte krockar med min distansundervisning.

Läs mer om alla stipendiaterna i Team Nätverket på Facebook >>

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here