Lisa Rundqvist debuterar i Bikini Fitness

0
3026
Lisa Rundqvist.

De flesta säger styrketräning. De mer insatta säger fitness eller bodybuilding. Oavsett vad vi kallar sporten har nog de flesta någon gång tränat muskler på ett gym. Sen finns det andra som tränar fem gånger per vecka för att maximalt bygga upp kroppens muskelmassa med nästa tävling som mål.

Möt den 22-åriga Borrbytjejen Lisa Rundqvist som den 16 juni gör tävlingsdebut i Alströmerpokalen i klassen Bikini Fitness, en tävling som avgörs i Alingsås. Lisa tävlar för Team Wellnez i Simrishamn där tränaren Martin Andersson gjort ett skräddarsytt träningsprogram som hon disciplinerat följer.

Lisa Rundqvist. Fokusering. Kraftansträngning.

– Jag är riktigt laddad. Det är mycket nytt när man är ny inom det här så Martin har hjälpt mig med tävlingslicens och lärt mig hur jag ska träna, vad jag ska äta och allt annat jag behöver tänka på, säger Lisa Rundqvist.

”Inte Donken varje helg”

Vad fokuserar du på just nu i din träning?

– Nu bygger jag upp mig och sen i slutet av mars börjar jag en diet för att deffa. Det innebär att jag räknar kalorier och ser över hur mycket jag förbränner. Jag behöver inte leva på broccoli och torsk i flera månader men jag kan inte heller käka Donken varje helg. Det blir mycket egna matlådor så jag har koll på vad jag stoppar i mig. Det måste bli rätt intag av kolhydrater och proteiner så jag inte tappar för mycket muskler när jag drar ner på maten. Det kommer bli tufft men att pressa sig igenom hela processen och sedan stå på scenen och visa upp resultatet är nog en riktigt skön känsla. Det är dit jag vill.

Tidigare har Lisa tränat gymnastik, ridning och fotboll. Numera är det fitness och gymet Wellnez i Simrishamn som gäller. Sex gånger i veckan. Kost och näringslära är andra områden som intresserar.

– Jag har börjat som en lite större tjej. Har väl gått ner ungefär 20 kilo de senaste fyra fem åren och genom den resan lärt mig mycket. När jag har kört ett pass vill jag fylla på med det som gynnar träningspasset. En pizza då skulle bara förstöra.

Poseringen viktig i Bikini Fitness

Tävlingen i Alingsås är en nybörjartävling och deltagarna delas in efter hur långa de är. Innan tävlingen vaxas armar och ben så att hår försvinner. Därefter spraytannas kroppen och smörjs in med glansig olja så att musklerna framträder maximalt. Sen är det dags att gå upp på scenen och posera inför domarna.

Dips – en övning där det gäller att sjunka djupt ner med axlarna innan du trycker dig uppåt. Hur många klarar du?

– Bikini Fitness är egentligen inte min grej, det är lite för ”flickig” posering. Och i Body Fintness krävs större muskelmassa som jag inte riktigt har ännu så först hade jag tänkt att strunta i att tävla men så kollade jag på en tävling i Lund i höstas och tyckte det såg så kul ut. Jag blev sugen och bestämde mig ändå för att ställa upp i Bikini Fitness. Poseringarna skiljer sig åt mellan klasserna. I Bikini Fitness ska man inte spänna musklerna på samma sätt som i Body Fitness. Däremot ska du föra dig snyggt på scenen och såklart ha en bra fysik med muskler.

Ungefär som om du vore på väg till stranden?

– Ja, lite så. Jag måste träna på poseringen för det kommer bli avgörande. Senast jag stod på en scen var nog i 7-årsåldern.

Tränar oftast själv

– Jag har inga kompisar som är intresserade av träning. Det är lite tråkigt men jag har lärt känna många här på gymet så det finns oftast någon att snacka med emellanåt. Men själva träningen tycker jag om att göra ensam. Då sätter jag på mig mina hörlurar och bara kör på utan att någon stör. Jag kan träna den tid som passar mig och behöver inte rätta mig efter andra. Det är helt på mina villkor.

Lisa Rundqvist följer noga sitt träningsprogram i mobilen.

När du har vilodag i ditt träningsschema, vad gör du då?

– Ofta en promenad, umgås med familj eller kompisar. Eller bara är hemma och tar det lugnt.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here